Potensielle kunder skal på kort tid ta en kjøpsbeslutning, derfor er det helt avgjørende å formidle et budskap som overbeviser.
Det er nødvendigvis ikke sant at gode produkter og tjenester selger seg selv. I et tøft konkurransemarked er det hard kamp om å være synlig, det er ingen automatikk i at de mest etablerte og beste stikker av med den største kakebiten. Google Ads er betalt annonsering i søkemotoren til Google, annonsørene betaler når en potensiell kunde klikker inn på den aktuelle annonsen.
Du har helt sikkert klikket deg inn på en annonse og funnet frem til det produktet, tjenesten eller den informasjonen du var på jakt etter. På den andre siden har du trolig også opplevd at det ikke alltid er samsvar mellom det du søker etter og landingssiden du kommer inn på. Og her er det mange annonsører som dessverre kaster penger på sjøen uten at salget forsvarer annonseutgiftene. Det er dårlig butikk, og derfor velger mange å benytte eksperter innen Google Ads innen markedsføring. Dette er noen av de beste rådene vi i M51 alltid tar hensyn til når vi setter opp og skriver tekst til Google Ads for kunder:
1. Overskriften må samsvare med innholdet på landingssiden. Det er denne teksten som først fanger oppmerksomheten og som skaper en forventning. Mange leser kun overskriften, derfor er det helt avgjørende å gi en riktig fremstilling som underbygges av innholdet på landingssiden.
2. Hvem er målgruppen? Mennesker er forskjellige, men vi har fellesnevnere. Basert på demografi, interesser og mange andre kriterier kan vi tilpasse et budskap som med større sannsynlighet overbeviser utvalgte målgrupper. Bruk teksten i annonsen til å formidle hvem du ønsker skal klikke seg inn på annonsen, det øker sannsynligheten for flere konverteringer.
3. Hvorfor skal potensielle kunder velge dine produkter eller tjenester? Det er viktig å fremheve tilbud, fordeler og andre argumenter som trigger en kjøpsbeslutning. Hvis ikke annonsen har en overbevisende triggerfaktor, finnes det en risiko for at potensielle kunder vil lete etter lignende produkt hos en konkurrent. For eksempel kan god service, returordning og andre faktorer være et tilstrekkelig salgsargument. Fremhev gode argumenter for å velge dine produkter.
4. Alt som ikke er vesentlig for annonsen bør fjernes. Ikke gi opplysninger som tar oppmerksomheten bort fra det annonsen handler om. Teksten er en salgssamtale som har én eneste funksjon - nemlig overbevise potensielle kunder om å velge dine produkter og tjenester.
5. En dårlig annonse blir ikke plutselig bra over natta, men en dårlig annonse kan heldigvis justeres fortløpende. Følg med på hvordan annonsen presenterer, små endringer kan utgjøre en stor forskjell og øke salget betraktelig. Noen ganger er det kanskje mer utfyllende informasjon og litt endring i teksten som utgjør en enorm forskjell.
6. En annonsekonto er aldri perfekt, det er en pågående prosess som må følges opp og krever kontinuerlig endringer. Optimalisering bidrar også til en høyere qualityscore, som igjen bidrar til en lavere pris per klikk (CPC). Hva er vel bedre enn en lav klikkpris og mange som klikker seg inn på din annonse?