Parallellsporing for videokampanjer er ikke lenger valgfritt
Fra 31. mars 2020 er ikke lenger parallellsporing obligatorisk kun for søke-, shopping- og bannerannonser, men også for videokampanjer. Når klikkmålingsverktøyet gjør sporingen i bakgrunnen blir brukeren sendt direkte fra annonsen til den endelige landingssiden, i stedet for å ta turen innom sporingsnettadressen, noe som fører til at landingssiden laster raskere. Ifølge Google kan ett sekunds lenger lastetid påvirke konverteringsraten med opp til 20 prosent. Med andre ord kan en side som laster raskere være ensbetydende med mer salg. Husk derfor å i løpet av de neste par månedene kontrollere at klikkmålingsverktøyet du benytter deg av faktisk er kompatibelt med parallellmåling.
Les mer her.
Ny Google Ads-integrasjon
I samarbeid med Zapier har Google utviklet en ny, automatisert løsning som vil gjøre det lettere å identifisere og trekke ut de konverteringsdataene som samles opp i offline CRM-systemer og laste dem direkte opp i Google Ads. Ved å importere slike data får du bedre oversikt over hvordan din målretting, budgivning og annonseutforming presterer, og det blir lettere å bruke Smart Budgivning siden konverteringsdataene sender mer pålitelige signaler til Googles budmodeller.
Les mer her.
Nytt Facebook-verktøy avslører hvordan du blir tracket på nett
28. januar ble «Off Facebook Activity» lansert globalt, og er med dette også tilgjengelig i Norge. Hensikten bak det nye verktøyet er å gi brukerne innsikt i hva slags informasjon andre nettsider de har besøkt deler med Facebook. I tillegg kan du, dersom du ønsker å unngå at Facebook bruker denne informasjonen, velge å slette dataene som ligger der i dag og også sperre for fremtidig aktivitet. Dette vil imidlertid ikke forhindre nettsidene i å fortsette og sende informasjonen til Facebook, men bruken vil da begrense seg til målinger og forbedring av annonsesystemet, og ikke personrettet markedsføring.
Les mer her.
Tester DMs på desktop
Instagram har nylig bekreftet at DMs på desktop, en funksjonalitet som i stor grad fortsatt befinner seg i test-fasen, er klar til å gradvis rulles ut. Innledningsvis er det kun en liten prosentandel av brukerne som vil få adgang til å lese og svare på direktemeldinger i den nettbaserte app-versjonen, men på sikt kan det tenkes at funksjonen vil bli spesielt hensiktsmessig for markedsførere som ønsker å bruke Instagram Direct til for eksempel kundeserviceforespørsler.
Les mer her.
Stories-effekt gone viral
Nytt av året er at man i Facebooks Spark AR Studio kan lage egne AR-effekter for Instagram Stories. Flere kjendiser og Instagram-profiler har kastet seg med på den såkalte «In 2020 I will be»-trenden, og den har på kort tid gått viralt. For å selv teste ut effekter som andre har laget må man fysisk klikke seg inn på skaperens profil og over i listen med opprettede effekter. Der kan man trykke på «Try it»-knappen og ta den i bruk på egen story – og skaperen får gjerne et «Follow»-klikk i samme slengen.
Les mer her.
Snapchat
Lag din egen animasjonsfilm
Som en spin off på Snapchats Bitemoji, hvor brukere kan lage egne tegneserie-avatarer av seg selv, lanserer Snapchat nå Bitmoji TV. Her blir karakteren din vekket til live i humoristiske animasjonsfilmer, hvor den i hver enkelt episode blir plassert sammen sammen med Bitmojien til Snapchat-vennen du sist interagerte med.
Les mer her.