Brukerne strømmer til TikTok for å hylle helsearbeidere, danse til fengende melodier og slå ihjel tid hjemme i karantene. Og nå må også superstjerner finne seg i å bli forbigått av langt mer ukjente artister i musikkstrømmetjenesten Spotify…
Norges statsminister, Erna Solberg, danset velvillig sammen med norske helsearbeidere til en av mange trender på nettverkstjenesten TikTok. Et åpenbart smart sjakktrekk dersom man ønsker å nå ut til stort publikum. Nå nylig kunne vi også lese at Donald Trump trolig ble lurt, og at ungdommer har brukt TikTok for å forhindre et stort oppmøte i valgkampmøtet. En forfjamset Donald Trump måtte reise slukøret hjem og konstatere at folkefesten uteble, kanskje like greit vil mange hevde, ettersom pandemien på ingen måte er over.
For da det tidligere var åpenbart å rekruttere nye velgere, eller høste god PR på Facebook, Instagram, Snapchat, eller Twitter, hvor Donald Trump er en flittig bruker, har det dukket opp en kinesisk luring som vil ha en stor bit av kakestykket. Med valgkampfiaskoen friskt i minne, og med kinesiske eiere, er det lite trolig at den amerikanske presidenten vil laste ned appen og dele engasjerende innhold med det aller første. Hvem vet, det nærmer seg en valgkamp og kanskje er det nettopp en TikTok-profil som må til for å gjenvinne tilliten til det amerikanske folk?
Det har lenge vært usikkert i hvor stor grad, og ikke minst hvor lenge TikTok vil evne å engasjere sine 800 millioner brukere verden over. Nå undrer stadig flere på om «nykommeren» kan etablere seg på lik linje med de største sosiale medier-gigantene vi kjenner til i dag. Og mye tyder på nettopp det, om de ikke allerede nå kan regnes som blant de største.
Flere kjendiser og influencere i Norge har derfor kastet seg på TikTok-bølgen, noen mer kreative enn andre. Til tross for at mange av disse er godt forspent med følgere i andre sosiale medier, har det dukket opp en flodbølge av nye «TikTok-kjendiser». Allikevel er det kanskje ingen overraskelse, med utgangspunkt i at gjennomsnittsbrukerne på TikTok er unge, at det er nettopp artistene Marcus og Martinus som troner øverst fra Norge. Tvillingduoen danser med på noen av de mest populære trendene og det har resultert i hele 4,2 millioner følgere. Til sammenligning har de 3 millioner som abonnerer på YouTube-kanalen og 1,5 millioner følgere på Instagram. Det er nærliggende å tro at TikTok kan bli en økonomisk gullgruve for brukere med mange følgere, slik for eksempel YouTube er i dag.
En annen interessant konsekvens av at vi bruker mye tid på TikTok er hvilke sanger som har flest avspillinger i musikkstrømmetjenesten Spotify. Plutselig har ukjente sanger og artister klatret helt opp på topplistene, felles for dem alle er at de blir hyppig brukt i video på TikTok. Artister som knapt hadde avspillinger soper nå inn penger og kan konstatere at Justin Bieber og Kygo, for å nevne noen, befinner seg lengre ned på listen.
Når det kommer til annonseinntekter er det imidlertid ingen tvil om at TikTok har en lang vei å gå. I Europa har TikTok foreløpig ikke en tilgjengelig selfservice-plattform, slik de eksempelvis har i USA og i andre deler av verden. Dette er noe de jobber på spreng med å utvikle, slik at det vil bli enklere for annonsører å plassere reklame i feeden. Den beste måten å annonsere på TikTok i dag er gjennom deres Europa-agent, en løsning som åpenbart ikke er optimal. Dermed er det mange som benytter seg av influencere, gjennom agenter som jobber for TikTok eller via annonsørene selv, mottar de reklameoppdrag som de promoterer i sine egne kanaler. Også hashtags blir hyppig opprettet med et ønske om å skape trender, noen mer suksessrike enn andre.
Slik TikTok fungerer i dag stilles det nok høyere krav til engasjerende innhold enn det eksempelvis gjør i Facebook og Instagram. Det er noe bedrifter som ønsker å bygge merkevare på TikTok må ta hensyn til, uten et kreativt innhold er nok ikke TikTok en riktig plattform, akkurat nå. Samtidig har TikTok bidratt til at virksomheter vi vanligvis opplever som konservative og anonyme nå blir hyllet for å sin kreativitet og åpenhet. Flere politidistrikt og helsevesen i Norge har kastet seg på trender og morsomme innslag som bryter med vår daglige oppfatning av deres arbeidshverdag.
Det som kanskje allikevel er mest spennende i fortsettelsen er å se hvordan de unge brukerne responderer på at TikTok blir «allemannseie». Akkurat som Facebook, Instagram og Snapchat vil eldre brukere melde sin ankomst, gjennomsnittsalderen for brukerne vil mest sannsynlig stige i tiden som kommer. I dag har TikTok et jerngrep på de yngste brukerne, det har blant annet ført til hektisk møtevirksomhet hos Facebook og Snapchat for å se på nye tiltak for å engasjere yngre brukere.
Mye har skjedd siden vi logget inn på Facebook i 2007 og skrev det vi i dag vil karakterisere som ubetydelige poster i feeden vår. I dag bruker vi kanskje Facebook som en plattform til kommunikasjon, dele boligannonser og gratulere kjente og mindre kjente med dagen. På Instagram kan vi male et bilde av en hverdag som kanskje ikke er helt forenelig med virkeligheten, mens vi på Snapchat kan poste et mer nyansert bilde av virkeligheten, vel vitende om at dialogen vi har med hverandre «forsvinner» etter samtaleslutt. YouTube løser verdensproblemer, bruksanvisninger i papirform er snart historie, YouTube er blitt et video-leksikon og underholdningsportal. Har du et brennende engasjement for politikk, idrett eller nisjevirksomheter kan du alltids dele dine meninger på Twitter, her kommer du i dialog med likesinnede.