En god blogg
gir bedriften din verdifull oppmerksomhet og kontakt med kundene. Dessverre er det fortsatt mange bedrifter som er skeptiske, men det bør de ikke være. Blogg er gratis.
Her følger en liste med fem gode grunner til at din bedrift bør opprette en blogg umiddelbart. En levende blogg kan nemlig spare bedriften for masse tid og penger.
1) Pressemeldinger
Du har kanskje spurt dine ansatte om de kan hjelpe til å skrive en god pressemelding. Etter at pressemeldingen er sendt venter du på at noen skal ta kontakt for ytterligere kommentarer og informasjon. Det skjer veldig sjeldent, det florerer av pressemeldinger hos nyhetsdeskene og journalister har dårlig tid. Og de gangene en journalist finner saken interessant velger de ofte en negativ vinkling. Skriv saken selv og post den på bedriftens blogg. Dermed øker sjansene for at nyheten blir oppdaget, positiv vinkling, og sist, men ikke minst; teksten kan bli gjengitt og publisert i sin helhet i andre kanaler.
2) Økt trafikk
Blogg er en utmerket kanal for å lede trafikk til bedriftens hjemmeside. Å lenke til relevante landingssider kan være nettopp det som er avgjørende for kontakt med nye kunder. Samtidig gir blogg rom for å skrive mer omfattende om spesifikke produkter/tjenester som bedriften tilbyr. En hjemmeside med mye tekst og informasjon kan fremstå uoversiktlig, bruk blogg til tekster som ikke må ligge i bedriftens hjemmeside. Sørg for at det er tydelige lenker mellom hjemmeside og blogg.
3) Søkemotoroptimalisering
Økt trafikk er en av mange viktige parameter som avgjør hvilken organisk plassering nettsiden har i søkemotoren til Google. Lenkebygging er en annen viktig faktor som spiller inn, og med en velfungerende blogg er det mulig å kombinere disse to faktorene. I tillegg er det langt større rom for å bruke bloggen til å lenke til andre seriøse aktører bedriften ønsker å assosieres med. Søkemotoroptimalisering er et satsingsområde for mange bedrifter og har fått økt oppmerksomhet de siste årene.
4) Verdibudskap/merkevarebygging
Bruk bloggen til å si noe om hvem som jobber i bedriften, hvilke verdier som er viktig, eller andre budskap. Veldig mange bedrifter bidrar med viktige samfunnsoppdrag, gir til veldedige organisasjoner og støtter lokalsamfunnet. Blogg kan være med på å bygge opp troverdigheten og tilhørigheten til en bedrift. Et godt blogginnlegg bør nødvendigvis ikke kun være relatert til bedriftens produkter og kjerneområder.
5) Intern og ekstern kommunikasjon
Til tross for at bloggen er tilgjengelig for alle er det ikke unaturlig å bruke blogg for å skape interesse og dele informasjon for bedriftens ansatte. Blogg er en glimrende plattform som gir de ansatte en side for å følge bedriften og dele innlegg i sosiale kanaler. Mange bedrifter har to blogger, internt og eksternt. Det er imidlertid mulig å kombinere dette og bruke blogg for å skape engasjement både internt og eksternt.
Ønsker du å vite mer om dette? Bestill en gratis workshop med en av våre rådgivere her.