Google, GDPR og konverteringssporing

Forfatter
Dato
August 21, 2018
Del innlegget:

Dette er sommeren da EUs nye personvernforordning, GDPR, trådte i kraft. Samtidig har Google AdWords blitt til Google Ads. Ønsker du å kunne spore konverteringer like enkelt som før? Vi forteller hvordan.

Skrevet av: Martine Torland

I oktober 2017 lanserte Google en ny nettstedstag, hvis hensikt var å møte den vedtatte personvernslovginvningen og samtidig forberede til sammenslåing (og navnebytte) av en rekke egne annonseplattformer. I juni i år ble nemlig Google AdWords til Google Ads, og DoubleClick og Google Analytics 360 ble slått sammen til ett produkt, kalt Google Marketing Platform. Når du i dag oppretter en konverteringshandling for nettstedet ditt i Google Ads er det automatisk den nye globale nettstedstagen (gtag.js) som blir brukt, mens konverteringssporingene du har liggende fra før forblir de samme, og de fungerer fortsatt - bare ikke i Safari.

Den største konsekvensen av å ikke erstatte den utdaterte konverteringstaggen med gtag.js er at du ikke lenger vil ha mulighet til å spore konverteringer fra Safari-brukere. I tråd med GDPR-ikrafttredelsen lanserte nemlig Safari Intelligent Tracking Prevention 2.0, som har til hensikt å ivareta brukernes rett til ikke å bli sporet og overvåket. Denne blokkerer Googles gamle tag. Og fordi 19% av desktop- og 60% av den mobile trafikken kommer fra Safari vil du med andre ord gå glipp av mye data.

Sammen med den nye nettstedstaggen må du i tillegg implementere en annen kodebit, da enten en hendelses- eller en telefonkodebit, alt etter hva slags type konverteringer det er du vil spore. Foruten å fungere i alle nettlesere skal løsningen, ifølge Google, gi følgende fordeler:

1) Raskere og enklere integrasjon med andre Google produkter, som for eksempel Google Analytics, som videre gjør at brukerne får en enhetlig taggingsopplevelse.

2) Gjennom informasjonskapslene som den globale nettstedstaggen plasserer på domenet ditt skal konverteringssporingen blir mer presis i registreringen av hvordan brukeren interagerer med annonsen din.

3) Du er sikret at samtlige konverteringer blir registrert, noe Google Ads ikke klarer med den forrige taggen.

Likt som for de eksisterende konverteringssporingstaggene må du fortsatt sørge for å gi brukerne klar og omfattende informasjon om datainnsamlingen, og innhente samtykke der GPDR-lovgivningen krever det. Og det var egentlig det; bytt gamle tagger – og fortsett som før!

Oppskrift for hvordan du bytter ut de gamle finner du her.

Ta kontakt

Vi ser frem til en hyggelig og uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe deg med å lykkes i digital markedsføring! Sammen kan vi finne de beste løsningene for å styrke din digitale tilstedeværelse.

Send e-post:
kontakt@m51.no
Ta en prat:
+47 236 53 003
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Relaterte artikler

No items found.