«Hei, Bloggen»
De gjemmer seg baktiltrekkende hud, stilrent interiør, forlokkende feriebilder og et daglig besøkhos den lokale kaféen. De har et trofast publikum som sikler etter nesteoppdatering. De har gjort det til et levebrød å åpne fasaden og dele sitt livmed ukjente. De har blitt latterliggjort og fått stempelet «døgnfluer» - enpåstand som i beste fall fremstår som en skivebom. For nå kniver de størsteannonsørene om retten til å profilere seg i kanalene til Norges fremsteinfluencere. Fordi det er lønnsomt, det er rett og slett god butikk.
Morgendagens kjendiser
Definisjonen av en kjendis eren person som er godt kjent i samtiden på grunn av omfattende omtale imassemedier som TV, radio, aviser og ukeblader. Et raskt søk på Internett sierikke mye om hvor mange følgere på Instagram eller bloggbesøk som kreves for åtitulere seg som kjendis. Det spiller kanskje ingen rolle.
Vi ler av personer somsjekker inn på Paradise Hotel. Men faktum er at det er deltagerne som ler vedutsjekk. På utsiden, og en relativt lang flytur unna Norge, venter en nyhverdag for de festglade ungdommene. Med seg i bagasjen over Atlanteren er deutstyrt med et treffsikkert våpen som annonsørene kriger om. «Millennials»,eller Milleniumsgenerasjonen som de heter på norsk, er et begrep som brukes omgenerasjonen født mellom begynnelsen av 1980-tallet og midten av 1990-tallet. Ogenda vanskeligere er det å treffe «Generation Z», mennesker født etter 1995.Disse menneskene er immune mot annonser, over 50 prosent benytter seg avAdBlock, de ønsker ikke reklame og sponsede innlegg. Det finnes imidlertidunntak – «Millennials og Generation Z» er verdens mest trofaste publikum.
Organisk påvirkning
Ifølge data fra Linqia svarte48 prosent av 170 spurte markedssjefer at de kommer til å øke budsjettene forinfluencer marketing i 2017. Bare det siste året har AdBlock økt med hele 41prosent, det betyr at annonsørene må ta i bruk nye metoder i jakten på øktsynlighet og konverteringer. Det er godt nytt for hjemvendte ParadiseHotel-deltagere, fruer med en leservennlig blogg og andre som byr på seg selvgjennom sosiale medier. I overkant av 70 prosent søker aktivt etter enproduktanmeldelse før et kjøp, det indikerer at forbrukerne er blitt merskeptiske til tradisjonell markedsføring. En rapport fra Hawk Media underbyggerpåstanden, ifølge den amerikanske mediegiganten er en influencer tolv gangerkraftigere enn en produktanmeldelse. Mentaliteten er den samme som alltid, folkflest ønsker det samme produktet som naboen og klassekameraten. De ønsker densamme klokka som han på Instagram, de samme flisene på kjøkkenet som i detblogginnlegget, og gjerne promenere langs stranda i den turkise bikinien isommer. Det oppleves ikke som reklame, til tross for bokstavene merket«annonse» i teksten, det fremstår som uimotståelig inspirasjon.
Et virvar av kanaler
Det finnes markedssjefer somvil skru tiden tilbake og henge opp store plakater i bybildet, høre bedriftensbudskap mellom alle låtene som spilles på radio, og en oppføring itelefonkatalogene. Det fremstår som enklere å navigere seg rundt i Veneziasmange kanaler enn å velge riktig digital plattform for en satsing. Det finneslike mange mediebyrå i Norge som det finnes dager i et år. De fleste erdefinitivt dyktige. Samtidig er det krevende for byråene å møte hyppigeendringer i markedet. Rapporter indikerer at influencere påvirker utrolige20-50 prosent av alle kjøpsbeslutninger – en trend som øker for hvert år. Brukav influencere gir også en rekke tilleggsfordeler som har høy verdi forannonsøren. Søkemotoroptimalisering (SEO), mulighet for organisk spredning og tilgangtil et unikt publikum som er lojale, er noen av «Kinderegg-tjenestene» somfølger i kjølvannet av å bruke influencere. Men det finnes metoder for å skapeen kampanje eller langvarig markedsstrategi som er enda kraftigere:
Og det er kombinasjonen avinfluencere og tradisjonell markedsføring. Et troverdig budskap har ingen verdiuten synlighet.
Mennesker lytter tilhverandre – det er ingenting som selger mer enn anbefalinger fra andre menneskervi assosierer oss med.
Og slik vil det alltid være.