Historien om Lyn er et eventyr om bunnløse nedturer og veien tilbake. En fortelling og reise som fortjener oppmerksomhet.
– Folkefinansieringen med Lyn og all oppmerksomheten det medførte er nok et av høydepunktene jeg har vært med på, sier kommersiell leder i M51, Asgeir Behrentz.
Etter at den tradisjonsrike klubben gikk konkurs i 2010 har det lenge vært stille fra Oslo-klubben. Likevel har klubben gradvis kjempet seg oppover i systemet og for tre år siden var Lyn tilbake i medienes søkelys. Med mer enn 2200 aksjonærer ble Lyn den første folkeide klubben i Norge, og siden har eventyret aldri sett seg tilbake. Nå er de røde og hvite fra Oslos vestkant tilbake på det nest øverste nivået i landet, der de igjen skal møte erkerivalene fra Vålerenga.
Engasjement og samhold
Da Lyn i 2010 forsvant med et pennestrøk etter økonomisk rot, pekte mange på at det var et resultat av rike eiere og lite interesse fra supportere som var årsaken. Når Lyn får besøk av VIF på Ullevål 20. april i OBOS-ligaen er imidlertid situasjonen en helt annen. Der erkerivalen fra Oslo Øst opplever kritikk knyttet til at en av landets rikeste styrer klubben, kan Lyn peke på at de er Norges mest demokratiske fotballklubb.
– Nå som Lyn endelig er tilbake på TV-skjermene og skal spille på det nest øverste nivået, vil også oppmerksomheten rundt klubben vokse. Jeg tror vi i tiden fremover vil se flere fortellinger i mediene om hvordan klubben har jobbet systematisk og målrettet de siste 14 årene.
– Jeg er sunnmøring, men alle som har jobbet tett på klubben og fulgt reisen tilbake utvikler følelser for Lyn. Det er klart at vi i m51 vil være med videre på denne reisen og være med å promotere forretningsnettverk og bygge videre på engasjementet i og rundt klubben, forklarer Behrentz.
Gjensidig kjærlighet
For ledelsen i Lyn er det viktig at de gjennom denne samarbeidsavtalen får med seg en partner de kjenner godt og som kan hjelpe klubben å nå ut til omgivelsene.
– Vi er veldig glade for at vi i fortsettelsen kan benytte kompetansen til m51 og sammen spille hverandre gode. Det at vi kan bygge opp et forretningsnettverk med ulike aktører som kan dra nytte av hverandre er noe vi har jobbet med en stund.
– Det at vi er en klubb som har engasjerte supportere på eiersiden er med på å styrke samholdet og identiteten til klubben. Nå har vi klart å bygge et lag og samhold på tribunene som har ført oss tilbake til toppen, nå ønsker vi å bygge et nettverk i og rundt klubben som kan styrke hverandre. Da er det veldig fint å ha med oss et digitalbyrå i m51, sier daglig leder i Lyn, Bjørn Gohn Jønsberg.