Nyheter

Markedsføring i 2018

Forfatter
Dato
January 8, 2018
Del innlegget:

2018 blir året hvor annonsørene må ta innover seg at forbrukerne stiller strengere krav til kvalitet. Og det er en trend som kommer til å prege digital markedsføring i tiden fremover.

De siste årene har video i sosiale medier fått en sterk posisjon hos annonsørene. Stadig flere foretrekker å kommunisere med forbrukerne gjennom video – 2018 blir naturligvis nok et rekordår for bruk av video til annonsering i sosiale medier. Og parallelt med den enorme økningen blir det viktigere å skape godt innhold.

Facebook med rekordinvestering?

Sannsynligheten for at du abonnerer på Netflix, HBO, Amazon Prime, Sumo, Dplay, eller NRK nett-TV er stor. Streaming-tjenester er i ferd med å erstatte tradisjonell TV, vår tilgang til programmer når vi selv ønsker det påvirker vår brukeratferd. Som en konsekvens av dette tror vi på en stadig forbedring og overhaling innenfor streamingtjenester i tiden som kommer. Dette vil påvirke TV-kanalene og etablerte streamingtjenester slik vi kjenner dem i dag.

Og kanskje er det ikke så rart at vi spår en dramatisk endring, ifølge flere seriøse aktører har både Facebook og Apple lagt store planer. Flere melder at tungvekterne har satt av én milliard dollar hver for å produsere/kjøpe egne TV-serier og videoinnhold. Mens Apple sin modell mest sannsynlig blir ganske lik den fra Netflix, er det mye som tyder på at Facebook går for reklamefinansiert innhold i mange tilfeller. Dermed kan vi forvente nye og fantastiske muligheter for små og mellomstore bedrifter som satser på videoinnhold.

Originalt innhold som ikke selger

Er du en av dem som tror at nedlastning av «whitepapers mot en e-post» og «skrikende salgsbannere med 20 prosent rabatt» nærmer seg slutten? Det tror ikke vi. Vi tror imidlertid at trenden med å lage originalt innhold, spesielt innenfor video hvor hovedbudskapet nødvendigvis ikke er salgsutløsende, kommer til å vokse raskt i 2018.

På starten av 1900-tallet kom John Wanamaker med følgende sitat: «Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don't know which half».

Dessverre er budskapet til Wanamaker fortsatt aktuelt i 2018 – annonsørenes evne til å fokusere på kortsiktige konverteringer som kan påvirke bedriftens branding negativt, tror vi kommer til å snu i år. Evnen til å tenke langsiktig vil være fordelaktig og lønnsomt for merkevaren over tid.

Året GDPR forandrer markedsføring?   

Bakgrunnen for den nye loven som har fått mye oppmerksomhet er for å verne om personopplysninger og behandlingen av disse i EU. Våre brukerdata skal i større grad beskyttes og rettighetene til våre opplysninger skal ikke være fritt vilt. Nå er annonsørene pliktig å gi kontrollen tilbake til brukerne, og i løpet av 2018 vil vilkår i liten skrift bli erstattet med “full screen”. Dersom et nettsted ønsker å samle inn navn, kjønn, adresse, e-post, IP-adresse eller andre personlige opplysninger, skal dette komme tydelig frem. Innhenting av data skal skje med samtykke og dette vil naturligvis skape forvirring og usikkerhet når regelverket trer i kraft.

Annonsørene må i større grad være ansvarlig for personvern og at data behandles på en sikker måte. I tillegg følger en rekke nye regler og lover som annonsørene må forholde seg til. Brudd på loven kan faktisk føre til bøter på opptil fire prosent av den samlede omsetningen til virksomheten. Dermed vil nok de aller fleste ta det nye regelverket på alvor.          

Vi er som de fleste andre også veldig spent på hvordan Facebook og Google kommer til å forholde seg til GDPR. Det vil garantert være mye usikkerhet knyttet til dette i starten og mange kreative løsninger for å omgå regelverket. Vår antagelse er at det er de minste bedriftene som kommer til å bli mest skadelidende mens Facebook og Google utvikler løsninger for å få godkjenning fra sine brukere på bruk av data. Hvordan mindre DSP´er skal løse dette er vi imidlertid mer usikre på, det skal bli interessant å følge fortsettelsen.

«The winner takes it all»

Gigantene Facebook og Google blir enda viktigere i året som kommer, en spådom som ikke overrasker noen. De kommer til å spise en enda større andel av annonsørenes markedsbudsjett – vår spådom er at over 70 prosent av alle annonsekroner som blir brukt på nett i Norge går til Facebook, Snapchat eller Google i 2018.  

Personalisering og automatisering

Med stadig økt konkurranse og nye regler for bruk av data blir det nødvendig å automatisere så mange prosesser som mulig. Her har veldig mange bedrifter mye å tjene, først og fremst gjennom arbeidstid og struktur, men også i utarbeidelsen av automatiserte kampanjer som selger.

2018 blir året hvor personalisert markedsføring blir «main stream». Tilpassede e-postkampanjer, chatbots og livesendinger vil alle være med på å knytte tettere bånd mellom forbruker og merkevare. Fokuset på «Virtual og Augmented Reality (VR/AR)» vil fremdeles være for de som ønsker å eksperimentere. Men selv om verktøykassa for 2018 inneholder spennende, utprøvde og treffsikre løsninger, er det mange som vil tjene på å satse på nye og kreative løsninger det kommende året. For aldri har utgangspunktet for suksess vært bedre.  

    

Ta kontakt

Vi ser frem til en hyggelig og uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe deg med å lykkes i digital markedsføring! Sammen kan vi finne de beste løsningene for å styrke din digitale tilstedeværelse.

Send e-post:
kontakt@m51.no
Ta en prat:
+47 236 53 003
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.