Nyheten som får kontoen din et skritt nærmere sitt fulle potensial
Frem til nå har optimaliseringsresultatet og anbefalingene i kontoen din vært basert kun på søke- og shoppingkampanjer, men fra og med desember tas også bannerkampanjer med i poengberegningen. Optimaliseringsresultatet sier noe om hvor gode resultater du kan forvente å oppnå, og ifølge Google vil en bedring på ti poeng på kontonivå gi en ti prosent gjennomsnittlig økning i antall konverteringer – noe som betyr at det kan være en god idé å sjekke ut de nye anbefalingene som er unike for bannerkampanjer.
Les mer her.
Få det forklart
I stedet for å diagnostisere hva som er grunnen til at resultatene endrer seg når du optimaliserer en kampanje kan du nå be om forklaringer på hva som er de mest sannsynlige årsakene til visnings-, klikk- og kostnadsendringer. Det vil si at i stedet for å gå gjennom og analysere ulike tall og rapporter på kampanje eller annonsenivå, kan du bare klikke på «Se forklaringer»-knappen. Denne funksjonen er for tiden i beta, men vil videreutvikles de neste månedene.
Les mer her.
Søketrenden som for Google definerte 2019: Stikkordet er helter, se filmen her.
Lanserer whitelists
Sist måned bekreftet Facebook at de for tiden tester bruk av whitelists; lister som lar annonsekjøpere inkludere spesifikke ord eller nettadresser som Facebook kan målrette annonsene deres etter. Whitelists kan være et nyttig verktøy på den måten at det gir annonsører større gjennomsiktighet og kontroll over hvor annonsene deres vises på tvers av Facebooks publikumsnettverk og in-stream-annonser, og ifølge Facebook er planen å utvide bruken i løpet av året som kommer.
Les mer her.
Ny automatisk medlemskapsgodkjenning for grupper
Nylig kunngjorde Facebook full utrulling av en ny automatisk godkjenningsprosess for nye gruppemedlemmer, noe som kan bidra til mye tidsbesparelse for gruppeadministratorer, samtidig som en viss kontroll blir overholdt. For å bli medlem av en gruppe kan administratoren nå legge inn spesifikke krav for godkjennelse, som at søkere må fylle ut alle medlemskapsspørsmålene, bo i en spesifikk by eller region, bli godkjent kun hvis de er venn med andre nåværende medlemmer eller at de har vært aktive på Facebook i minst et år.
Les mer her.
Dette er trendene Facebook forventer at skal skape momentum i 2020: Last ned e-boken her.
Nytt tiltak i kampen mot mobbing
Tidligere i år lanserte Instagram en ny AI-funksjon som oppdaget og varslet om kommentarer med potensielt støtende innhold. Denne programvaren vil over de neste månedene utvides til å også registrere potensielt støtende bildetekster, hvor brukeren da på samme måte vil få opp et varsel – hvis hensikt er å bevisstgjøre og gi en mulighet til å revurdere ordene før de postes. Formålet med tiltaket er både å begrense rekkevidden av nettmobbing, og å utdanne Instagram-brukerne i hva som ikke er tillatt av innhold.
Les mer her.
Lag gruppestories i samarbeid med andre
Instagram ruller i disse dager ut en ny gruppestories-funksjon som lar venner samarbeide om å lage private stories. Funksjonen minner på mange måter om Facebooks gruppealternativ for stories, men er blant annet begrenset til 32 personer. Hvorvidt Instagram Direct-grupper blir tilgjengelig for alle med en gang eller lansert i faser er fortsatt usikkert, men du kan forvente at det dukker opp i appen i nærmeste fremtid.
Les mer her.
Forbedre din Instagram-markedsføring i 2020 med statistikk og brukerinnsikt fra denne Infographicen.
Snapchat
Hørt om cameo?
Snapchats nyeste tilskudd av måter å chatte med venner på er gjennom cameoer. En cameo vil si å sette selfien din på en karakter, som for eksempel julenissen eller en katt, og på den måten bli med i en kort video som du kan sende til andre.
Les mer her.
Vurderer du å maksimere app-markedsføringsinnsatsen nå i høytiden? Se Snapchats tips for hvordan du best kan dra nytte av at så mange ønsker seg mobiltelefon til jul.