.webp)
SEM - Betalt synlighet i søkemotorene
Søkemotormarkedsføring (SEM)
Søkemotormarkedsføring (Search Engine Marketing - SEM) er en form for digital markedsføring som involverer å øke synligheten og trafikken til en nettside ved å bruke betalte annonser hos blant andre Google og Bing.
Betalt annonsering bidrar til økt synlighet i søkeresultatene, spesielt for viktige søkeord som kan være vanskelig å rangere høyt på organisk. Med betalt annonsering kan du målrette mot spesifikke søkeord og demografiske faktorer, som blant annet alder og geografisk beliggenhet. Dette bidrar blant annet til annonsørene kan tilpasse budsjett, målgrupper og få mer trafikk til nettsiden. Søkemotormarkedsføring er annonser som vises øverst eller på siden av de organiske (ikke-betalte) søkeresultatene når noen søker etter relevante søkeord. SEM kan omfatte ulike former for betalt søk, inkludert Pay-Per-Click (PPC) annonsering, Cost-Per-Click (CPC) annonsering, og Cost-Per-Thousand-Impressions (CPM) annonsering. En effektiv SEM-kampanje krever en grundig analyse av søkeord, samt en strategi for å optimalisere annonser, målretting og budgivning for å oppnå best mulig resultater.