black-friday-en-vill-kjopefest
Gå tilbake til bloggen

Black Friday – en vill kjøpefest

24. november i år blir det krig om de beste produktene. Fenomenet Black Friday har for lengst fått fotfeste hos de norske forbrukerne.

Butikkene iverksetter ekstraordinære tiltak, prisene presses ned og utålmodige kunder brøyter vei i jakten på et godt kjøp. Den første fredagen etter Thanksgiving har fått navnet Black Friday og de største merkevarene har for lengst startet forberedelsene til årets villeste kjøpefest. Det er imidlertid ikke for sent å starte planleggingen i dag.

Reklame-bonanza  

I utgangspunktet er Black Friday en tilbudsdag for fysiske butikker, men de siste årene har flere nettbutikker kastet seg inn i kampen om kundene. Faktisk er det i hovedsak nettbutikker som markerer dagen hyppigst i Norge. Det finnes en rekke eksempler på nettbutikker som har opplevd at siden går ned som følge av den voldsomme trafikken. Det er uunngåelig å ikke legge merke til den enorme markedsføringen som er knyttet til Black Friday. TV-ruta fylles opp av lukrative kampanjer og i sosiale kanaler pågår en intens kamp om å være mest mulig synlig. Black Friday er utvilsomt en lønnsom dag, selv om enkelte butikker selger varer med tap.

Mange muligheter  

For hvert år som går utvides også varigheten på de ulike kampanjene og stadig flere starter tilbudene lenge før selve dagen. Det finnes en rekke argumenter for å kaste seg på trenden. Noen kjeder og merkevarer har de nødvendige midlene til å selge med tap, det er imidlertid ikke dermed sagt at de ikke får noe igjen. Black Friday er ikke bare en ekstremt viktig salgsdag, dagen gir også en god indikasjon på hvordan julehandelen vil utarte seg. Samtidig får butikkene en gylden mulighet til å bli kvitt varer fra lager, utgående produkter og legge til rette for nye varer som skal inn i butikk frem mot jul. Og når Black Friday er over sitter butikkene igjen med viktig informasjon om målgrupper, potensielle kunder og i tillegg har de klart å profilere merkevaren sin.

Enorm økning  

I fjor meldte flere av de største merkevaregigantene i Norge at de opplevde en stor forskjell fra året før. Og ifølge ekspertene er det ingen grunn til å tro at den trenden vil snu, snarere tvert imot. Hele 8,1 millioner kortkjøp ble registrert i fjor, en økning på 6,1 prosent fra 2015, ifølge Nets Norge. Aldri før har det blitt registrert like mange transaksjoner i Norge.

Til tross for at mange butikker vegrer seg for å ta opp kampen med gigantene på Black Friday, er det viktig å understreke at det ikke nødvendigvis trenger å koste mer enn det smaker. En enkel kampanje kan med noen smarte grep treffe riktig målgruppe og skape stor interesse og trafikk til nettsiden. Men sørg for å starte forberedelsene nå, et godt grunnlag er nøkkelen til suksess når kampen om kundene går av stabelen 24. november.

Vil du vite mer om hvordan vi hjelper våre kunder med å skape synlighet under Black Friday, eller ønsker du mer informasjon om forskjellige strategier?

Legg igjen kontaktinformasjon under, så tar vi kontakt med deg.

Dato
5.9.2017
Forfatter
Martin Vik
Dato
September 5, 2017

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.

- plkflmjtoj

  • fff
    v

M51 Blogg

Nyheter og nyttige tips om digital markedsføring
Alle innlegg

Meld deg på nyhetsbrevet vårt!