nyhetsbrev-for-juni
Gå tilbake til bloggen

Nyhetsbrev for juni

Google

Endelig kan du velge konverteringsinnstillinger på kampanjenivå

I begynnelsen av juni gjorde Google Ads det mulig å gjøre konverteringsinnstillinger på kampanjenivå. Dette betyr at du nå kan overstyre standardinnstillingen på kontonivå og selv velge hvilken konverteringshandling som skal tas med for hver kampanje, noe som er en fordel fordi du dermed slipper å opprette flere kontoer for kunne optimalisere kampanjer med forskjellige mål. I tillegg har det blitt mulig å optimalisere hver enkelt kampanje for flere konverteringshandlinger, slik at du for eksempel kan by på både kjøp, registreringer og telefonhenvendelser med én og samme kampanje. I dag er konverteringsinnstillinger på kampanjenivå tilgjengelig for alle søk- og bannerkampanjer, og senere i år vil det også bli tilgjengelig for videokampanjer.

Les mer om konverteringsinnstilling på kampanjenivå her: https://support.google.com/google-ads/answer/9363021

Budstrategiene «målretting mot sideposisjon» og «målandel for høyeste rangering» blir byttet ut

For et halvt år siden lanserte Google «mål for visningsandel», en automatisk budstrategi som i løpet av 2019 skal erstatte «målretting mot sideposisjon» og «målandel for høyeste rangering». «Mål for visningsandel» skal være en mer fleksibel og detaljert strategi som lar deg velge om annonsene skal plasseres helt øverst, ha en topplassering eller vises hvor som helst på søkeresultatsiden. Du kan også velge hvor ofte Google Ads skal justere CPC-budet slik du havner på førsteplassen. Fra slutten av juni vil det ikke lenger være mulig å benytte de to utgående budstrategiene, og på et senere tidspunkt vil alle kampanjer som fortsatt bruker dem automatisk bli overført til «mål for visningsandel».

Finn ut mer her: https://support.google.com/google-ads/answer/9354813

Facebook

Ny undersøkelsesapp fra Facebook betaler for dataen din

11. juni lanserte Facebook en ny markedsundersøkelsesapp som har fått navnet Study from Facebook, hensikten er å tilby åpenhet og en mer trygg og sikker behandling av privatpersoners informasjon. Ifølge Facebook må man være fylt 18 år for å kunne laste ned appen og dermed bidra til undersøkelsen. Data som da blir samlet inn og analysert er blant annet hvilke applikasjoner deltakeren har installert på telefonen og hvor mye tid som brukes på hver av dem. Det skal når som helst være mulig å melde seg ut av Study from Facebook og alle som velger å delta skal bli kompensert. Foreløpig er appen kun tilgjengelig for Android i USA og India, men dette forventes å bli utvidet etter hvert.   

Les mer om Study from Facebook her: https://newsroom.fb.com/news/2019/06/study-from-facebook/

Facebook forbedrer kommentarrangeringen

Stadig ute etter å sikre mest mulig relevant innhold i nyhetsfeeden din, har Facebook nylig forbedret algoritmen som rangerer kommentarer. Facebook rangerer nemlig kommentarer på offentlige innlegg fra bedriftssider og mennesker med mange følgere, siden disse har en tendens til å få veldig mange kommentarer. Endringene som har blitt gjort er at Facebook nå kommer til å vise kommentarer på offentlige innlegg mer hyppig når de blir interagert med av siden eller personen som opprinnelig står bak posten, og når kommentarene eller reaksjonene er fra venner av personen som publiserte innlegget.

Hvordan Facebook rangerer offentlige kommentarer kan du lese mer om her: https://newsroom.fb.com/news/2019/06/making-public-comments-more-meaningful/

Instagram

Hold deg oppdatert på trender og @shop fra mindre butikker

@shop er en ny konto som administreres av menneskene bak Instagram, og som skal være en refleksjon av samfunnets interesser på tvers av shoppingkategorier som mote, skjønnhet og hjemmeinnredning fra små butikker over hele verden. Alle produktene på @shop blir tildelt en Product Tag som skal gjøre det enkelt for forbrukeren å handle.

Les mer om @shop her: https://instagram-press.com/blog/2019/05/09/shop/

IGTV støtter nå landskapsformat

Nå er det ikke lenger bare vertikale videoer som kan publiseres på IGTV; Instagram har nylig åpnet for at du også kan legge ut videoinnhold med landskapsformat. Mens portrett passer godt for innhold som skal oppleves som personlig, egner landskap seg best for filmer med mange personer eller mye bevegelse, som for eksempel dansing eller annen sport.

Du kan lese mer her: https://instagram-press.com/blog/2019/05/23/igtv-now-supports-landscape-videos/

Snapchat

Snapchat gjør det enklere å la venner få vite hvor du er

Den nyeste oppdateringen fra Snapchat er funksjonen Kartstatus som fungerer på den måten at du i Snapkartet kan sette en status på stedet du befinner deg slik at det kommer en snakkeboble over Bitmojien din på kartet som forteller hvor du er. Stedet kan for eksempel være en restaurant, et treningssenter eller museum, og så kan du videre velge hva det er du gjør der – som å løfte vekter på et Sats-senter i Oslo. Kartstatus kan med andre ord gi verdifulle annonsemålrettingsdata til Snapchat om hvor brukerne oppholder seg og hva de liker å gjøre på de ulike stedene.

Her kan du lese mer om Kartstatus: https://support.snapchat.com/nb-NO/a/map-status

Ny visningsmodus i Ads Manager

I Ads Manager har Snapchat nylig lansert en ny visningsmodus som skal gi brukerne en mer dynamisk arbeidsprosess, samt gi mulighet til å filtrere visningen etter for eksempel kampanjenavn og parameterverdi. Du kan også dele din visning av Ads Manager, akkurat slik du ser det, med andre via URL og lagre visningen både privat og offentlig, slik at den kan ses av alle med tilgang til annonsekontoen.

Les mer om det her: https://businesshelp.snapchat.com/en-US/a/ad-performance-metrics

Dato
19.6.2019
Forfatter
Martin Vik
Dato
June 19, 2019

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.

- plkflmjtoj

  • fff
    v

M51 Blogg

Nyheter og nyttige tips om digital markedsføring
Alle innlegg

Meld deg på nyhetsbrevet vårt!