Burde du annonsere på TikTok?

2
september
 
2022
Skrevet av:
Elisabeth Kvalsvik Frøystad

Nye tall viser at flere bruker mer tid på TikTok enn hva de gjør på YouTube. Hvordan har denne appen klart å ta verden med storm, og betyr det at du nå skal annonsere på TikTok?

Du har mest sannsynlig allerede hørt om TikTok, appen som nylig passerte 1,2 milliarder brukere verden over, og fortsetter å vokse i rekordfart. Som et resultat av dette har de rukket til å bli en av verdens største plattformer, med hele 1,2 millioner brukere bare i Norge. Dermed har TikTok blitt en plattform som markedssjefene må ta stilling til når nye kampanjer skal gå live… 

Hva er egentlig TikTok?

TikTok er en sosiale medier-platform hvor man kan dele små videosnutter på 15 sekunder til 10 minutter. TikTok fikk kanskje sitt fotfeste under covid-pandemien, hvor det var en stor økning av nedlastninger av appen. Selv om den yngre målgruppen på 18 - 25 år utgjør flertallet av brukerne, består dette bare av 41% av brukerne. Med andre ord, så betyr dette at nesten to tredjedeler er fra andre aldersgrupper. Dette gjør TikTok til et levedyktig alternativ for et bredt spekter av produkter og varer.

Vi ser at flere kaster seg på trenden og bruker TikTok til å lage underholdende, lærerike eller inspirerende videoer. TikTok har en utrolig god rekkevidde og algoritme, og man får ofte høre at en videosnutt har fått viralt - altså at den har fått veldig god spredning på kort tid.

Annonsemodeller

I slutten av 2020 ble det mulig å annonsere på TikTok i Norge, som vi tidligere har skrevet en artikkel om her. Annonseplattformen er lik Facegook sin, noe som gjør det enkelt å bruke dersom du er kjent med denne. TikTok har fire ulike annonsemodeller, som vi skal gå dypere inn på under.

1. In-Feed annonser

In-feed annonser er annonser som dekker hele skjermen, og som kan komme når som helst når man sitter å scroller på TikTok. Det er derfor viktig at når du skaper en annonse, at denne vekker oppmerksomheten til brukeren med en gang, i tillegg til at denne blender inn i innholdet på TikTok. Dette er den mest kostnadseffektive valget for SMB-bedrifter. 

2. Brand Takeover annonser

Brand-takeover annonser er mer påtrengende, enn in-feed annonser. Disse vises med en gang noen åpner TikTok-appen, og tar over skjermen i noen sekunder før du får mulighet til å scrolle videre. Det som gjør at denne skiller seg ut, er at det er bare én annonsør om dagen som kan benytte seg av denne funksjonen. Så av åpenbare grunner, er det også regulert av TikTok hvem som får lov til å benytte seg av denne annonsemetoden.

3. Branded Hashtag Challenges

Hashtag-utfordringer er hvor noen laster opp en video av seg selv med en utfordring, og oppfordrer andre til å gjøre det samme med en hashtag. Dette er kampanjer som er brukt av vanlige TikTok medlemmer, men også betalte influencere. Man vil da sponse videoen rettet mot målgruppen du retter deg mot.

Hashtag-utfordringer har blitt en fast del av TikTok. Noen setter opp en utfordring i en åpningsvideo, og oppmuntrer seerne til å gjenta en bestemt handling, filme seg selv og laste opp forsøket sitt. Merkede hashtag-utfordringer er de samme som vanlige TikTok-medlemmer og påvirkere; imidlertid betales de av merker og prioriteres derfor av TikTok. De kan inkludere en komponent som kan kjøpes for forhandlere.

4. Brand-linser / AR-linser

Hvis du føler deg litt ekstra kreativ, kan AR-linser eller ansiktsfilter være et alternativ for din bedrift. Dette fungerer på samme måte som filtrene på Snapchat for ansikt og objekter, som de fleste i dag er kjent med. Hvis du lager et filter som skiller seg ut og fremmer merkevaren til bedriften din hver gang noen bruker det, kan dette være med på å skape god merkevarebevissthet. 

Hva er prisen for å annonsere på TikTok?

Prisene på TikTok er ikke satt, men man angir budsjett og legger inn bud på annonseplassene. Hva som avgjør prisen er en rekke faktorer, dette inkluderer målet for annonsen, søkeordene, størrelse på målgruppen, når på døgnet og konkurransen om annonseplasser.

Ifølge TikTok er minimumsbudsjettet på kampanjenivå (in-feed annonser) ca. 5.000 kr, og et minimumsbudjett på annonser 500 kr. Noen av de andre reklametypene, er imidlertidig fortsatt betraktelig dyrere.

Snittprisen (CPM) hos våre kunder på TikTok ligger på 23.97 kr og en CPC på 2.30 kroner. Til sammenligning viser tall fra Facebook-annonsering en CPM på 87.00 kr og en CPC på 4.30 kr.

Det er imidlertid viktig å presisere at tallene for de ulike kampanjene varierer, og at det derfor er viktig å velge den annonseplattformen som er best egnet for kampanjen.

Ønsker du å annonsere på TikTok, eller ønsker mer informasjon rundt annonsering? Kontakt oss i M51, så kan vi hjelpe deg!

Abonner på vårt nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de siste nyhetene innen digital markedsføring

Meld deg på
Påmelding er mottatt!
Noe gikk galt med innsendingen!