facebook-messenger-bots-riktig-valg-for-din-bedrift
Gå tilbake til bloggen

Facebook Messenger Bots: Riktig valg for din bedrift?

Bots for Messenger

Nå kan du overlate sinte kunder og gjentatte spørsmål som er besvart mange ganger tidligere til en chatbot som kommuniserer med kundene.  ​

Mitt første møte med en chatbot var på IRC for 15 år siden. Etter det har vi sett flere bedrifter som blant andre Ikea og SAS prøve seg på chatboter, uten at det har tatt av. For et år siden introduserte Facebook muligheten for bedrifter å lage relativt komplekse boter på en enkel måte ved hjelp av Messenger. Til nå har over 30.000 boter blitt lansert i Messenger. Nå virker det som alle innen digital markedsføring snakker om chatbots som det neste store. Men det er stille før en eventuell storm… I dette innlegget skal vi se nærmere på om det vil være riktig for din bedrift å utforske denne muligheten, eller vente og se om brukere foretrekker chatbots. Vi har også laget vår egen bot som du kan teste ut her.

Hva er egentlig en chatbot?​

I utgangspunktet er en chatbot et program som er i stand til å føre en samtale med et menneske. Det er kanskje det nærmeste vi i dag kommer AI for en vanlig forbruker. Mange har sikkert testet Siri på Iphone eller ”Hey Google” på Android. Dette er i teorien veldig avanserte chatboter.

Eksempel på en Messenger-bot fra Skyscanner over.

Vi har sett mange kreative måter å bruke Messenger-boter på det siste året. Alt fra morsomme quizer, datingtjenester som matcher brukere, til informasjon om Zika-viruset og medisinsk hjelp.

GYANT Messenger bot

Det store spørsmålet 

Burde min bedrift kaste seg på ”bot-bølgen” og lage en Messenger-bot? Vår erfaring er at mange synes det er gøy å snakke med en ”robot” og at det i mange tilfeller er mer en ”gimmick” enn noe som faktisk er nyttig for folk flest. Når det er sagt ser vi helt klart mange bruksområder for en Messenger-bot. Eksempler på det kan være; enkel support, quizer eller konkurranse for innhenting av leads eller nye brukere til nyhetsbrev, informere forbruker eller rett og slett bare skape underholdning.

Har du et klart mål med boten din vil anbefale å komme i gang så fort som mulig og dra nytte av å være en av de første i Norge til å kapitalisere på dette.  For de siste nyheter om Facebook Messenger følg David Marcus, Head of Messenger på Facebook.

 Ønsker du mer informasjon om Messenger-boter? Ta kontakt med oss her.

Dato
14.4.2017
Forfatter
Martin Vik
Dato
April 14, 2017

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.

- plkflmjtoj

  • fff
    v

M51 Blogg

Nyheter og nyttige tips om digital markedsføring
Alle innlegg

Meld deg på nyhetsbrevet vårt!