google-gdpr-og-konverteringssporing
Gå tilbake til bloggen

Google, GDPR og konverteringssporing

Dette er sommeren da EUs nye personvernforordning, GDPR, trådte i kraft. Samtidig har Google AdWords blitt til Google Ads. Ønsker du å kunne spore konverteringer like enkelt som før? Vi forteller hvordan.

Skrevet av: Martine Torland

I oktober 2017 lanserte Google en ny nettstedstag, hvis hensikt var å møte den vedtatte personvernslovginvningen og samtidig forberede til sammenslåing (og navnebytte) av en rekke egne annonseplattformer. I juni i år ble nemlig Google AdWords til Google Ads, og DoubleClick og Google Analytics 360 ble slått sammen til ett produkt, kalt Google Marketing Platform. Når du i dag oppretter en konverteringshandling for nettstedet ditt i Google Ads er det automatisk den nye globale nettstedstagen (gtag.js) som blir brukt, mens konverteringssporingene du har liggende fra før forblir de samme, og de fungerer fortsatt - bare ikke i Safari.

Den største konsekvensen av å ikke erstatte den utdaterte konverteringstaggen med gtag.js er at du ikke lenger vil ha mulighet til å spore konverteringer fra Safari-brukere. I tråd med GDPR-ikrafttredelsen lanserte nemlig Safari Intelligent Tracking Prevention 2.0, som har til hensikt å ivareta brukernes rett til ikke å bli sporet og overvåket. Denne blokkerer Googles gamle tag. Og fordi 19% av desktop- og 60% av den mobile trafikken kommer fra Safari vil du med andre ord gå glipp av mye data.

Sammen med den nye nettstedstaggen må du i tillegg implementere en annen kodebit, da enten en hendelses- eller en telefonkodebit, alt etter hva slags type konverteringer det er du vil spore. Foruten å fungere i alle nettlesere skal løsningen, ifølge Google, gi følgende fordeler:

1) Raskere og enklere integrasjon med andre Google produkter, som for eksempel Google Analytics, som videre gjør at brukerne får en enhetlig taggingsopplevelse.

2) Gjennom informasjonskapslene som den globale nettstedstaggen plasserer på domenet ditt skal konverteringssporingen blir mer presis i registreringen av hvordan brukeren interagerer med annonsen din.

3) Du er sikret at samtlige konverteringer blir registrert, noe Google Ads ikke klarer med den forrige taggen.

Likt som for de eksisterende konverteringssporingstaggene må du fortsatt sørge for å gi brukerne klar og omfattende informasjon om datainnsamlingen, og innhente samtykke der GPDR-lovgivningen krever det. Og det var egentlig det; bytt gamle tagger – og fortsett som før!

Oppskrift for hvordan du bytter ut de gamle finner du her.

Dato
21.8.2018
Forfatter
Martin Vik
Dato
August 21, 2018

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.

- plkflmjtoj

  • fff
    v

M51 Blogg

Nyheter og nyttige tips om digital markedsføring
Alle innlegg

Meld deg på nyhetsbrevet vårt!