Er det mye å betale 10 kroner for et klikk (CPC)?
Eller, hva er en bra CPC på Facebook annonseringen vår? Dette er spørsmål vi ofte får. Deter dessverre ikke noe enkelt svar på dette, men vi skal prøve å forklare hvordanvi regner ut verdien av et klikk.
CPC på 10 kr, dyrt eller billig?
Si at din bedrift annonserer på Google Adwords, du betaler isnitt 10 kroner per klikk. Hvordan vet du om dette er lønnsomt eller ikke? Hvisdu driver nettbutikk er det vanligste å se på hvor mye direktesalg dettegenererer og hvor mye du i snitt betaler for en konvertering av et produkt. Detvi skal se på her er derimot hvordan vi beregner verdien hvis bedriften ikkeselger noe på nett.
Del opp i flere steg.
Måten vi går frem på for å finne ut hva et klikk er verdt er ådele opp målingen i flere steg.
1. Hvor mye betaler du for et klikk.
2. Hvor mye betaler du for et nytt lead / en ny kundekontakt.
3. Hvor mange prosent av nye leads blir kunder.
Vi fortsetter på eksemplet over med 10 kr i CPC og sier at av100 klikk registrerer 10 brukere seg for å få mer informasjon. Det vil si at vibetaler 100 kroner for et nytt lead. Blir 50 % av disse igjen betalende kundervil det si at du har betalt 200 kroner for en ny kunde. Selger du et produkt eller en tjeneste som koster mye vil dette mest sannsynlig være god butikk. Selger duderimot c-vitamin som koster 99 kr vil (i dette tilfellet) 10 kr i CPCvære dyrt.
Det vil som oftest være flere faktorer som spiller inn enndet enkle eksemplet over men vi mener denne metoden er en god start.
Ønsker du hjelp til å analysere din trafikk og lønnsomhet?Ta kontakt med en av våre rådgivere og få en gratis workshop her: https://www.m51.no/gratis-workshop.html