Hands on Tik Tok erfaringer

Forfatter
Dato
March 12, 2024
Del innlegget:

Veien til 30 millioner visninger 

TikTok har for lengst utviklet seg til å bli en viktig kanal for markedsføring. Oppskriften på suksess er imidlertid ikke alltid åpenbar.   

Det innebærer mye prøving og feiling å slå seg opp på sosiale medier. Ofte kan det føles frustrerende fordi du legger ned mye arbeid i innholdet ditt uten å få den responsen du ønsker. Det er ikke uvanlig at en video du publiserer spontant og tilfeldig gir bedre resultater enn den du la masse arbeid i, eller at du ser andre produsere lignende innhold som ditt, men med langt bedre visninger og tilbakemeldinger. TikTok, som fortsatt er en relativt ny plattform der de færreste har "knekt koden" for suksess, kan virke som et utfordrende sted å starte med markedsføring.

Over litt mer enn ett og et halvt år med jevnlig publisering og en klar strategi, har jeg klart å bygge opp en TikTok-profil med over 60.000 følgere, 3.000.000 likerklikk og over 30.000.000 visninger. Dette er et resultat av en tydelig strategi, bevisste valg om hvilke videoer som slippes når, og selvfølgelig en god dose tilfeldigheter. Innholdet på kanalen min har fokusert på humor og satire, noe som naturligvis legger et godt grunnlag for potensiell vekst på en sosial medieplattform. Likevel finnes det enkle grep og strategier som kan implementeres for alle typer innhold hvis man ønsker vekst på sin TikTok-kanal. I denne artikkelen skal jeg dele mine beste TikTok-tips, som på generelt grunnlag passer til alle sjangre og innholdet du ønsker å lage.

  1. Hent inspirasjon og orienter deg om konkurrentene

Det er en stor sannsynlighet for at noen allerede har laget innhold som ligner på det du planlegger å lage. Å ta inspirasjon fra andre innholdsskapere er ikke feil, men snarere en utnyttelse av en god ressurs. Gjør deg kjent med hva inspirasjonskildene dine gjør. Ser du noen fellestrekk ved videoene som gjør det bra på deres kanaler? Gjør grundig research, og se ikke bare på én eller to skapere som lager lignende innhold, men utforsk en større mengde. Sannsynligvis vil du sitte igjen med et mer solid grunnlag angående retning, utsnitt, produksjon, og annet, enn hva du hadde ved å starte uten forberedelser.

  1. Profesjonalitet

Dette gjelder all slags innholdsskaping, men er spesielt viktig hvis en virksomhet står som avsender. Det er flere måter profilen din kan fremstå som profesjonell på. Verifisering av profilen er et enkelt grep som gjør stor forskjell. Verifiserte brukere blir lettere lagt merke til, både på grunn av TikToks behandling av verifiserte brukere, men også fordi vi er vant til å legge merke til verifiseringsmerker på ulike profiler fra andre sosiale medier som Instagram, Snapchat, og Facebook. Det finnes mange gode rettningsbeskrivelser for hvordan du kan få virksomheten din verifisert. Andre måter å fremstå profesjonell på inkluderer å sørge for at innholdet ditt er av høy kvalitet. Ta deg tid til å passe på at utsnitt, lyd, lys, og redigering ser og høres bra ut. Kvaliteten på videoene gir seeren et førsteinntrykk; godt innhold styrkes av høy kvalitet og svekkes av dårlig kvalitet.

  1. Orienter deg om trender

Sosiale medier, og spesielt TikTok, er plattformer hvor trender skapes og legger til rette for at videoer kan gå viralt. Trender kan være alt fra musikk, lyder og annen audio, til filtre, tekst, og mer visuelle elementer. Vær smart med din innholdsskaping. Det er ikke slik at alt innhold du lager trenger å basere seg på en trend, men hvis du ser en trend som kunne vært mulig å integrere i innholdet ditt, så er dette både en smart og morsom måte å lage innhold på. TikTok har et eget creative center der du kan orientere deg rundt hva som trender i dine segmenter for å gjøre jobben enklere. 

  1. Innholdet ditt skal bli varemerket ditt på sosiale medier

Hvis du sliter med å huske navnet på en innholdsskaper, forklarer man det ofte ut fra "hun eller ham som lager sånne videoer". En av de største suksessfaktorene for innholdsskaping er at folk enkelt kan forklare innholdet ditt til andre, selv uten å vite hvem du eller virksomheten din er. Et tips er å lage en serie med innhold, flere episoder i samme format, og virkelig legge inn en innsats for at en av episodene oppnår gjennomslag. Slike serier kan ofte bli et gjennombrudd for nye TikTok-profiler.

  1. Nedgangstider og oppturer

Akkurat som økonomien, har også sosiale medier sine opp- og nedgangstider. TikTok spesielt har hatt perioder hvor det å bygge følgere og seertall har vært usedvanlig lett, og helt motsatt med perioder der selv store innholdsskapere ser en halvering i visninger, interaksjon, og respons. Dette skyldes svingninger i algoritmer og hvordan tjenesten distribuerer videoer til brukernes "For You"-sider. Mange som opplever slike nedgangstider, spesielt etter en opptur, mister motivasjonen og slutter å produsere innhold. Dette er en feil man bør unngå. Vedlikehold av kanalen er avgjørende for å lykkes på sosiale medier, noe som innebærer kontinuerlig publisering, analyse av eget innhold, og respons på tilbakemeldinger.

Ta kontakt

Vi ser frem til en hyggelig og uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe deg med å lykkes i digital markedsføring! Sammen kan vi finne de beste løsningene for å styrke din digitale tilstedeværelse.

Send e-post:
kontakt@m51.no
Ta en prat:
+47 236 53 003
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Relaterte artikler

No items found.