Det har aldri før blitt produsert så mye innhold som nå. Nåløyet for å bli sett, hørt og lagt merke til er derfor mye trangere. Innholdet ditt konkurrerer med enormt mange aktører som ønsker å formidle akkurat samme budskap som deg.
Etter at vi ble introdusert for ChatGPT og andre AI-styrte tjenester, har det blitt mye lettere å produsere et større kvantum med innhold. Selv om ChatGPT er i stand til å produsere mye innhold, tilsier ikke det nødvendigvis at det er bra innhold.
Hva er bra innhold?
AI kan absolutt produsere bra innhold, dersom man er godt kjent med tjenesten og vet hvordan man bruker den. Men selv godt AI-innhold mangler sjel, erfaring og en menneskelig tilnærming. Det forspranget AI har på effektiviseringen av innholdsproduksjon, må vi ta igjen på kvaliteten av innholdet. Innholdet ditt bør alltid ha som formål å løse et problem, uavhengig av virksomhet. Hvis formålet med innholdet sentrerer seg rundt det problemet bedriften ønsker å løse, er det et godt utgangspunkt.
Innholdsproduksjon i 2024
Innholdsbegrepet er stort og innebærer flere ulike sjangere av innhold. Blant annet bloggposter, kronikker, videoer, radio og podcaster for å nevne noen ulike sjangere innenfor innhold. Oppmerksomhetsevnen vår svekkes, dette skyldes blant annet en konstant dopaminloop fra sosiale medier. Vi er utsatt for en kontinuerlig eksponering av innhold, noe som gjør oss svært kritiske til hva vi evner å ta innover oss.
Video over tekst
Som et resultat av svekket oppmerksomhetsevne vil video fortsette å utvikle seg som en dominerende innholdssjanger. Flere virksomheter har begynt å markedsføre seg gjennom sosiale medier, med et spesielt stort fokus på TikTok de siste årene. TikTok er algoritmestyrt, og har flere andre faktorer som spiller inn på hvorvidt innholdet ditt blir sett eller ikke. Likevel er det grunnprinsipper som kan følges for å øke sjansen for at innholdet ditt blir plukket opp og vekker interesse.
Tre grunnprinsipper
Godt videoinnhold i sosiale medier skal: 1) se bra ut, 2) lære oss noe, 3) være underholdende, helst en kombinasjon av alle tre.
En enkel felle å falle i ved videoproduksjon for sosiale medier er å glemme at du konkurrerer med alt annet videoinnhold på plattformen du publiserer på. Uavhengig av hvilken type innhold du lager, er det viktig med et "hook". Et "hook" skal komme i starten av videoen og fange seerens oppmerksomhet øyeblikkelig. Handler videoen om "markedsføringstrender for 2024", så finn det mest vitale øyeblikket i denne videoen og plasser det i starten av videoen som et lite utfyllende "hook".
Det at det er lite utfyllende gjør at seeren ønsker å se resten av videoen for å forstå konteksten av "hooket" i starten av videoen. Det er likevel viktig at det ledende "hooket" samsvarer med seernes forventning om innholdet de nå skal se, med andre ord, ikke lag en "clickbait", men heller fremheve den delen av innholdet som er interessant.
- 1. Skal se bra ut: Gjør deg flid med filmingen, lyd, lys, lokasjon, utsnitt. Videoen du legger ut skal være behagelig å se på. Dette øker sannsynligheten for at TikTok vil fremme den. I tillegg øker det også sannsynligheten for at de som får den fremmet på sin "For You"-side, faktisk vil se videoen fordi den ser profesjonell ut.
- 2. Innholdet skal lære oss noe: I overført betydning vil dette si at innholdet skal gi oss svar på det vi lurer på/problemene vi vil ha løst. Innholdet skal ha substans, ikke overflødig snakk rundt selve tematikken. Som oftest er det lurt å gå rett på kjernen med en gang, så seeren føler at de får noe igjen for tiden de bruker på å se videoen raskest mulig.
- 3. Vær underholdende: Det er en fin linje mellom underholdende innhold og useriøsitet. Det er ingen tvil om at et hint av humor/underholdning i innhold øker sannsynligheten for å bli lagt merke til på sosiale medier. Sosiale medier er først og fremst et sted hvor folk flest ønsker å koble av. Derfor kan det være lurt å prøve å inkludere humor for å unngå misnøye hos enkelte seere. Store selskaper som Duolingo og Ryanair har hatt stor suksess på TikTok ved å implementere humor i markedsføringen sin.