Nyheter

Når enkle grep i sosiale medier kan gi millionavkastning

Forfatter
Dato
October 13, 2023
Del innlegget:

Mange bedrifter bruker masse tid og penger i jakten på å være synlig i søkemotoren. Noen ganger kan små justeringer være utslagsgivende. 

Søkemotoroptimalisering (SEO) har de siste årene vært et sentralt fokusområde hos markedsavdelingene. Verdien av en topplassering for relevante søkeord har vist seg å være verdt hver eneste time og krone som er lagt ned på veien til mer trafikk på nettsiden. Søkeord med stort søkevolum og fortjeneste, er ikke overraskende der det også er tøffest konkurranse om de gjeveste plassene. I mange tilfeller vil CPC (cost-per-click) for betalt annonsering gi en god indikasjon på hva som kreves av innsats for å opparbeide en god organisk plassering for de aktuelle søkeordene.     

Der det tidligere var mulig å «jukse» og finne opp finurlige snarveier for å påvirke algoritmene til søkemotoren, er forutsetningene i dag en helt annen. Nå vil de fleste seriøse aktørene i bransjen peke på godt arbeid over tid som det viktigste premisset for å klatre forbi konkurrentene og finne veien opp til den første siden i søkemotoren. Algoritmene er utstyrt med et arsenal av parameter og kriterier for å sikre at de som fortjener det befinner seg der de hører hjemme i hierarkiet. Allikevel finnes det noen enkle grep som potensielt kan gi gode resultater, uten at hele markedsavdelingen trenger å gjennomføre SEO-kurs. De siste årene har imidlertid nye plattformer vokst frem som alternativer til tradisjonelle søkemotorer som Google og Bing.     

Trafikk fra mange kanaler 

I dag er sosiale medier en viktig kanal for å skape trafikk til nettsiden. Og dette er én av mange kriterier som algoritmene gir stor betydning. Derfor er det hensiktsmessig å se på hvordan virksomheten i best mulig grad kan ta i bruk riktige plattformer i jakten på økt synlighet og trafikk. Optimalisering av sosiale medier for søkemotoroptimalisering (SEO) innebærer å implementere strategier som hjelper deg med å forbedre synligheten av sosiale medieprofiler og innhold i søkemotorresultatene. Relevant og aktuelt innhold kan med litt planlegging vise seg å bli gull verdt i det lange løp. 

For å skape mer trafikk til nettsiden bør du derfor identifisere hvilke sosiale medieplattformer som passer best for din bedrift eller merkevare. Fokuser på de plattformene der målgruppen din er mest aktiv. Integrere relevante nøkkelord i brukernavn, beskrivelser, bio og lenker på dine sosiale medieprofiler og bruk gode bilder som reflekterer merkevaren din. Lag engasjerende innhold som appellerer til målgruppen din og vær bevisst på å bruke de søkeordene du har fokus på i overskrifter, bildetekster og beskrivelser av innholdet. Da øker sannsynligheten for at nettopp dine tekster og nettsider dukker opp ved eventuelle søk i fremtiden. 

Del innhold i sosiale medier  

Mange arbeidsplasser har som krav til ansatte at de skal dele innhold i sine private sosiale kanaler for å fremme bedriften. Deling av lenker til blogginnlegg, videoer eller annet verdifullt innhold på dine sosiale medieprofiler er viktig for å bygge merkevarekjennskap. Å dele interessant innhold fra andre i bransjen, virksomheter og konkurrenter kan føre til gjensidig deling, lenkebygging er et viktig steg for å styrke SEO. 

Husk at sosiale medier i seg selv ikke direkte påvirker nettstedets rangering i søkemotorer, men ved å bruke nøkkelord, bygge relevante lenker og skape engasjement, kan du indirekte påvirke synligheten din både på sosiale medier og i søkemotorer. Med andre ord kan du potensielt utrette mye ved å fokusere på relativt enkle grep som kan resultere i mer trafikk og økt merkevarekjennskap.   

Sosiale medier kan med det indirekte påvirke organisk søkemotorposisjon for en nettside gjennom flere mekanismer. Økt trafikk kan signalisere til søkemotorene at nettstedet ditt har relevant og verdifullt innhold, noe som potensielt kan forbedre organisk rangering. Når innholdet ditt deles mye på sosiale medier, kan det nå et bredere publikum. Dette øker sannsynligheten for at nettstedet ditt blir nevnt eller lenket til fra andre nettsteder, noe som igjen kan øke din nettstedets autoritet og rangering.

«De nye søkemotorene»

Sosiale medier som Meta, YouTube, Instagram, TikTok, Snapchat, X, LinkedIn og andre plattformer har utviklet seg til kraftige søkemotorer på en måte som få hadde forutsett. Mens de opprinnelig ble skapt for å dele bilder, videoer og personlig innhold, har de gradvis utviklet seg til å bli plattformer som brukerne oppsøker for innhenting av informasjon. Funksjoner som hashtags og søk gjør det enkelt å finne innhold om spesifikke emner. Brukere kan enkelt søke og scrolle etter et bredt spekter av interesser ved hjelp av nøkkelord og hashtags, noe som gjør dem til en nyttig kilde for underholdning, opplæring, inspirasjon og ikke minst konverteringer.

Sosiale medier har også utviklet seg til å bli en enorm markedsførings- og handelsplattform. Bedrifter og influencere bruker dem til å markedsføre produkter og tjenester ved å utnytte søkefunksjoner for å nå sitt publikum. Dette har resultert i en økende økonomisk verdi knyttet til søkemotorene på disse plattformene.

Som et resultat av dette har «de nye søkemotorene» fått en viktig rolle i arbeidet med å styrke den organiske posisjonen til en nettside. De har utvidet sin rolle fra bare å være sosiale plattformer til å bli allsidige verktøy som gir brukerne umiddelbar tilgang til en verden av muligheter. Derfor er det viktig at du forstår sammenhengen mellom sosiale medier og SEO. Det finnes ingen garantier for en god organisk plassering i søkemotorene, selv ikke for de som har kapasitet og ressurser til å publisere nytt og aktuelt innhold jevnlig. 

Det finnes imidlertid noen enkle og rimelige grep som gir deg bedre forutsetninger, men da må du huske på at sosiale medier er en del av en helhetlig digital markedsføringsstrategi som også inkluderer kvalitetsinnhold, lenkebygging og teknisk SEO for å oppnå best mulige resultater.

ChatGPT - et nytt univers

AI-teknologi har allerede fått en viktig posisjon for i den daglige driften hos mange virksomheter. Det har blant annet ført til at vi har fått mer tillit til teknologien og er mindre kritiske til informasjonen vi mottar. Det betyr at verdien av en god organisk posisjon i søkemotoren trolig vil få enda større betydning fremover. 

Mange bruker ChatGPT til informasjonssøk, på samme måte som Google sin søkemotor. Det finnes knapt begrensninger på informasjon, fakta, data, forklaringer eller anbefalinger som ChatGPT kan gi deg. ChatGPT vil da bruke sine algoritmer og data for å gi deg informasjon og anbefalinger, på samme måte som en søkemotor. 

ChatGPT henter sin informasjon fra blant annet søkemotorene, og har som mål om å gi brukerne sine mest mulig relevante informasjon. 

Vel vitende om at vi kommer til å bruke mer tid, og er mindre kritiske til informasjonen vi mottar i tradisjonelle- og nye søkemotorer fremover, kan litt ekstra innsats vise seg å utgjøre en stor forskjell. 

Akkurat nå søker noen etter dine tjenester og produkter, men det er algoritmene som bestemmer hvem de skal velge. Noen ganger kan små justeringer og litt klokskap være forskjellen på at søkemotorene anbefaler nettopp deg!

Ta kontakt

Vi ser frem til en hyggelig og uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe deg med å lykkes i digital markedsføring! Sammen kan vi finne de beste løsningene for å styrke din digitale tilstedeværelse.

Send e-post:
kontakt@m51.no
Ta en prat:
+47 236 53 003
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.